E-sport – jest to krótko mówiąc sport elektroniczny, polegający na wspólnym graniu zawodników w gry komputerowe. Takie rozgrywki przyjmują często formę zorganizowaną, w której udział bierze cała grupa zawodników, indywidualnie bądź drużynowo, grając przez Internet. W takich zawodach biorą udział zarówno gracze, jak i komentatorzy.

Dziedzina e-sportu swoją popularność rozpoczęła w Chinach, a obecnie jest już to zasię globalny.

Od kilku lat organizowane są międzynarodowe zawody i wydarzenia e-sportowe, takie jak np. Halowe Igrzyska Azjatyckie, Igrzyska Azjatyckie 2018,  Hearthstone, Starcraft i League of Legends, czy  Igrzyska Azji Południowo -Wschodniej – które są traktowane jako oficjalne wydarzenia medalowe.

Często zdarza się, że zawodowi gracze są powiązani z różnego rodzaju organizacjami czy drużynami, takimi jak Virtus.pro, FaZe Clan, Evil Geniuses, Team SoloMid, Cloud9, Fnatic, Telecom T1, gdzie drużyny składają się z kilku profesjonalnych zawodników. Zawodnicy otrzymują pieniężne nagrody w wygranych w turniejach, często są też etatowymi pracownikami – graczami.

W Polsce branża e-sportu zaczęła rozwijać się w latach 90-tych ubiegłego wieku. Pierwszym turniejem zorganizowanych w Polsce był World Cyber Games, a same eliminacje odbywały się w kafejkach internetowych.

Obecnie zawodnicy branży e-spotrowej traktowani są na równi z  najlepiej opłacanymi gwiazdami tradycyjnego sportu. Transmisje z rozgrywek śledzone są w sieci przez miliony widzów na całym świecie.

Zauważa się ciągły wzrost  zainteresowania  inwestorów tą dziedziną. Trwają dyskusje na temat jej rozwoju, rokowań do rangi dyscypliny olimpijskiej oraz możliwości transmisji telewizyjnych największych wydarzeń. Sama branża e-sportu jest coraz bardziej opłacalna zarówno dla samych graczy, jak również dla sponsorów i reklamodawców.

Zainteresował się nią również potentat w świecie komputerów Microsoft – jako szanowaną dyscypliną i równocześnie opłacalnym biznesem. Jej ciągły rozwój stwarza warunki do promocji  produktów znanych firm, takich jak Coca-Cola czy Gillette.

Obecnie stawki za wygraną sięgają już milionów dolarów, a sami zawodnicy przygotowują się do turniejów tak, jak sportowcy uprawiający tradycyjne dyscypliny sportu.

Mecze  transmitowane są zarówno w internecie, telewizji, ale także w salach kinowych. Ponadto istnieją nawet szkoły kształcące zawodowych graczy.

Wg danych ESL ( Electronic Sports League) w Polsce wartość tego rynku rokrocznie wzrasta, a obecnie można ją wyceniać na setki milionów dolarów. Obok takich krajów jak USA, Hiszpania, Turcja i Rosja,  Polska jest jednym z liderów pod względem rozwoju e-sportu.

Jednak wg danych WHO e-sport to nie tylko dobry biznes i wielkie zarobki, a zawodowa gra ma też swoje wady.  Przykładowo może prowadzić do braku kontroli nad graniem do takiego stopnia, że staje się ono ważniejsze od codziennych zajęć i innych zainteresowań, także rezygnacji z  życia towarzyskiego i intymnego. 

Jednakże gaming ma tez swoje korzyści, do których można zaliczyć kształtowanie zdolności  podejmowania decyzji, ćwiczenie refleksu, logicznego myślenia, czy umiejętności przewidywania.
Bez względu na to czy uznajemy e-sport jako równorzędną dyscyplinę sportu dla tych tradycyjnych, to na pewno  możemy ją już uznać jako dyscyplinę, która na stałe wpisała się we współczesną kulturę.